• About
  • Advertise
  • Write For Us
  • Privacy Policy
  • Contact Us
Subscribe
Smart Investor Malaysia
Advertisement
  • Start Here
    • Guides
    • How-Tos
    • Analysis
  • Investments
    • Asset Management
    • Stocks
    • Islamic Finance
      • Islamic Personal Finance
    • Alternative Investments
  • Personal Finance
    • Cash Management
    • Grow Your Wealth
    • Protect Your Wealth
    • Distribute Your Wealth
    • Behavioural Finance
  • Enterprise
    • Startups
    • Entrepreneurs
    • SMEs
    • Leadership
    • Business Planning
    • Fintech
  • Property
    • First Time Home Buyers
    • Central
    • Northern
    • Southern
    • Sabah & Sarawak
    • Feature
    • Regional / Global
  • ESG
  • News & Events
  • What’s News Asia
No Result
View All Result
  • Start Here
    • Guides
    • How-Tos
    • Analysis
  • Investments
    • Asset Management
    • Stocks
    • Islamic Finance
      • Islamic Personal Finance
    • Alternative Investments
  • Personal Finance
    • Cash Management
    • Grow Your Wealth
    • Protect Your Wealth
    • Distribute Your Wealth
    • Behavioural Finance
  • Enterprise
    • Startups
    • Entrepreneurs
    • SMEs
    • Leadership
    • Business Planning
    • Fintech
  • Property
    • First Time Home Buyers
    • Central
    • Northern
    • Southern
    • Sabah & Sarawak
    • Feature
    • Regional / Global
  • ESG
  • News & Events
  • What’s News Asia
No Result
View All Result
Smart Investor Malaysia
No Result
View All Result
Advertise with Smart Investor Advertise with Smart Investor Advertise with Smart Investor
Home HIDE FROM HOME

Rakyat Malaysia Berbelanja Lebih Bijak untuk Raya 2025, Utamakan Bajet & Kepercayaan Pembelian

3 months ago
0
74
SHARES
145
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

98% beli awal untuk penjimatan maksimum, majoriti kekal berbelanja di bawah RM500

MALAYSIA – Media OutReach Newswire – 04 April 2025 – Kajian Trend Pembeli Raya 2025 Shopee Malaysia¹ mendedahkan bahawa pengguna Malaysia kini berbelanja lebih awal berbanding sebelumnya, dengan 98% pembeli mula membeli keperluan Raya seawal Suku Keempat 2024. Trend ini mencerminkan kecenderungan semakin ramai pengguna untuk merancang lebih awal bagi memanfaatkan jualan dan promosi hujung tahun bagi memaksimumkan penjimatan. Sementara, lagi 2% pembeli membuat pembelian saat akhir, terutamanya untuk hadiah, barangan keperluan Raya, atau keperluan tidak dijangka menjelang perayaan.

[BM] Infografik - Rakyat Malaysia Berbelanja Lebih Bijak untuk Raya 2025, Utamakan Bajet & Kepercayaan Pembelian

Kajian yang melibatkan 1,500 pengguna Shopee ini turut menunjukkan kesedaran tinggi terhadap bajet, dengan tujuh dalam sepuluh (70%) pembeli mengekalkan perbelanjaan Raya mereka di bawah RM500. Separuh daripada kumpulan ini memperuntukkan antara RM300 hingga RM500, dengan perbelanjaan lebih tinggi tertumpu kepada pembelian secara pukal untuk perjumpaan keluarga, pemberian hadiah, dan naik taraf rumah. Ini mencerminkan bagaimana saiz keluarga, tanggungjawab sebagai tuan rumah, dan tradisi budaya mempengaruhi tabiat perbelanjaan.

Apabila ditanya, ‘Apakah ciri Shopee yang membawa keyakinan terbaik kepada anda semasa membeli-belah untuk musim Raya?‘, 75% responden memilih ekosistem beli-belah selamat Shopee, termasuk pilihan pembayaran fleksibel, Jaminan Shopee, dan Shopee Mall sebagai faktor utama kepercayaan mereka. Ini menunjukkan bahawa pengguna semakin mengutamakan transaksi yang bebas risiko serta platform yang boleh dipercayai. Sementara itu, 25% selebihnya menekankan kepelbagaian produk, kemudahan membeli-belah, dan pandangan komuniti, dengan ramai bergantung kepada penilaian penjual, cadangan rakan pembeli, dan program pemasaran afiliasi Shopee dalam membuat keputusan pembelian.

“Rakyat Malaysia kini membeli-belah dengan lebih bijak untuk Raya, merancang lebih awal dan memaksimumkan nilai menerusi promosi, pulangan tunai, serta pilihan pembayaran fleksibel. Perubahan ini menandakan peningkatan kepercayaan terhadap pengalaman membeli-belah yang selamat dan berbaloi di Shopee, di mana pengguna bukan sahaja mengutamakan kemampuan, tetapi juga kemudahan, perlindungan pembeli, serta ketulenan produk. Menjelang Raya 2025, kami terus komited untuk membantu pembeli berjimat lebih banyak, berbelanja dengan yakin, dan menikmati pengalaman membeli-belah perayaan yang lancar,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data Shopee Malaysia.

Kajian ini turut menunjukkan bahawa pengguna lebih cenderung kepada kandungan interaktif dan secara langsung ketika meneroka tawaran Raya Shopee, dengan kebanyakan mereka bergantung pada cadangan ahli affiliate. Menariknya, empat dalam lima rakyat Malaysia memilih untuk menonton Shopee Live dan Shopee Video, kerana mereka dapat melihat produk secara langsung, mendapatkan tawaran eksklusif, serta menerima jawapan segera terhadap pertanyaan mereka. Trend ini menekankan bagaimana pengguna lebih menghargai keaslian, bukti sosial, dan interaksi langsung berbanding siaran statik, menjadikan perdagangan secara langsung pilihan utama untuk mendapatkan tawaran terbaik semasa musim perayaan seperti Raya.

Dapatan kajian juga mendedahkan bahawa 70% pembeli memilih produk fesyen dan kecantikan, memperkukuhkan kepentingan budaya berpakaian dan penjagaan diri semasa perayaan. Kategori ini merangkumi pakaian tradisional, pakaian Muslimah, kasut, aksesori, alat solek, dan keperluan penjagaan kulit. Selain fesyen, 20% pembeli mengutamakan barangan rumah, makanan perayaan, dan hamper hadiah, mencerminkan persediaan untuk menerima tetamu serta amalan pemberian hadiah dalam budaya tempatan. Sementara itu, 10% selebihnya membeli keperluan perjalanan, gajet, dan produk automotif, menunjukkan sebahagian pembeli sedang bersiap sedia untuk perjalanan balik kampung atau percutian keluarga.

Ketika rakyat Malaysia semakin mengamalkan tabiat membeli-belah barangan Raya secara lebih awal, strategik, dan berorientasikan nilai, pengalaman e-dagang yang selamat dan lancar menjadi semakin penting. Penjual yang dipercayai, pilihan pembayaran fleksibel, serta penjimatan menyeluruh di platform memainkan peranan utama dalam membantu pengguna membuat pembelian yang lebih bijak sambil memaksimumkan nilai. Seiring dengan perkembangan dunia digital, platform seperti Shopee terus membentuk persekitaran beli-belah yang lebih mudah dan dipercayai, memastikan rakyat Malaysia dapat membuat persiapan Raya 2025 dengan penuh keyakinan.

-TAMAT-

Nota untuk Pengarang:

Metodologi Kajian: Kajian Trend Pembeli Raya 2025 telah dijalankan oleh Shopee Marketplace antara 20 Februari hingga 12 Mac 2025. Maklum balas diperoleh secara sukarela daripada 1,500 pengguna Shopee di Malaysia.

Hashtag: #Shopee #ShopeeMY #ShopeeMalaysia #ecommerce #BuyerTrends #EcommerceTrends #Ecommerce2024

The issuer is solely responsible for the content of this announcement.

Mengenai Shopee

Shopee ialah platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan. Shopee menggalakkan sebuah ekosistem digital yang inklusif dan mampan dengan membolehkan pendigitalan perniagaan, membolehkan perniagaan-perniagaan mengembangkan kehadiran dalam talian mereka, membantu lebih ramai orang mengakses dan memperoleh manfaat daripada perkhidmatan digital, serta membangkitkan komuniti tempatan.

Shopee menawarkan pengalaman yang mudah, selamat, dan menarik yang dinikmati oleh berjuta-juta pengguna setiap hari. Shopee juga merupakan penyumbang utama kepada ekonomi digital di rantau ini dengan komitmen teguh untuk membantu jenama dan usahawan tempatan berjaya dalam e-dagang.

Shopee adalah sebahagian daripada Sea Limited (NYSE: SE), sebuah syarikat internet pengguna global yang terkemuka. Misi Sea adalah untuk menaiktaraf kehidupan para pengguna dan perniagaan kecil menerusi teknologi melalui tiga perniagaan terasnya: Shopee, Garena dan SeaMoney.

Previous Post

NeuralFin adds strategic investors, DLH accelerates AI Agent push

Next Post

MyRepublic Launches Industry-First Gamified Customer Experience with Pocket Rocket Adventures

Next Post

MyRepublic Launches Industry-First Gamified Customer Experience with Pocket Rocket Adventures

Morningstar Awards 2024 Morningstar Awards 2024 Morningstar Awards 2024
  • Trending
  • Comments
  • Latest

Robo Advisor In Malaysia, 8 Robo Advisor Platforms To Choose From

17/08/2022
A calculator on financial chart, financial concept

Tax For The 6 Common Investments In Malaysia

19/09/2023

MRTT VS MRTA, What’s The Difference?

11/10/2023

How To Open A CDS And Share Trading Account?

02/05/2023

Digital Fundraising Platforms in Malaysia

Retirement Plans for the Self-Employed

SC Guidelines On Digital Assets

Retirement planning advise from the experts

Retirement Planning: Best Practices and Advice From Experts

Shopee Lancar MSME Co‑Lab Pertama di Malaysia Untuk Memperkukuh Sokongan kepada Usahawan Tempatan

12/07/2025

Shopee Launches First-Ever MSME Co-Lab in Malaysia to Strengthen Support for Local Entrepreneurs

12/07/2025

Wegovy® (semaglutide 2.4mg) by Novo Nordisk is now Available in Singapore for Weight Management

12/07/2025

第十三屆廣東核電站核安全諮詢委員會成立典禮暨第一次會議

12/07/2025

Shopee Lancar MSME Co‑Lab Pertama di Malaysia Untuk Memperkukuh Sokongan kepada Usahawan Tempatan

2 days ago

Shopee Launches First-Ever MSME Co-Lab in Malaysia to Strengthen Support for Local Entrepreneurs

2 days ago

Wegovy® (semaglutide 2.4mg) by Novo Nordisk is now Available in Singapore for Weight Management

2 days ago

第十三屆廣東核電站核安全諮詢委員會成立典禮暨第一次會議

2 days ago
The Smart Investor

© 2024 The SmartInvestor Malaysia | The contents on this website are for educational purposes only. You should always seek your own professional advice from the appropriate financial advisor or institution.

Category

  • About
  • Subscribe
  • Write For Us
  • Payment Policy
  • Shipping Policy
  • Privacy Policy
  • Contact Us

Sign up to read our newsletter

  • About
  • Contact Us
  • Home
  • Home (Bahasa Malayu)
  • Newsletter
  • Payment Policy
  • Privacy Policy
  • Shipping Policy
  • Subscribe
  • Write For Us

© 2024 The SmartInvestor Malaysia | The contents on this website are for educational purposes only. You should always seek your own professional advice from the appropriate financial advisor or institution.

No Result
View All Result
  • Start Here
    • Guides
    • How-Tos
    • Analysis
  • Investments
    • Asset Management
    • Stocks
    • Islamic Finance
      • Islamic Personal Finance
    • Alternative Investments
  • Personal Finance
    • Cash Management
    • Grow Your Wealth
    • Protect Your Wealth
    • Distribute Your Wealth
    • Behavioural Finance
  • Enterprise
    • Startups
    • Entrepreneurs
    • SMEs
    • Leadership
    • Business Planning
    • Fintech
  • Property
    • First Time Home Buyers
    • Central
    • Northern
    • Southern
    • Sabah & Sarawak
    • Feature
    • Regional / Global
  • ESG
  • News & Events
  • What’s News Asia

© 2024 The SmartInvestor Malaysia | The contents on this website are for educational purposes only. You should always seek your own professional advice from the appropriate financial advisor or institution.